perjantai 7. marraskuuta 2014

Ikkuna Britanniaan

Aivan ihmeellisen sattuman kautta olen saanut töissä ohjattavakseni muutamaksi viikoksi opiskelijan. Sosiaalityön opiskelijan. Englannista. Vau!

Siinä samalla kun harjoittelija on ihmetellyt suomen kieltä, suomalaisen sosiaaliturvan kiemuroita, meidän palvelujärjestelmän erikoisuuksia ja oikeastaan vähän kaikkea suomalaista (kuten autoni sisätilalämppäriä) - minä olen saanut loistavaa treeniä englannissa (ihan mahtavaa saada puhua natiivin puhujan kanssa ja vielä oman ammattialan asioista ja oikeilla termeillä!) ja lisäksi hänen kauttaan pieni ikkuna on avautunut sosiaalityön opiskeluun Britanniassa - näin ihan etukäteen! Sanoinko jo vau?!

Olen saanut pari hyvää sosiaalityöhön liittyvää kirjavinkkiä ja liudan nettilinkkejä - sekä ihan ensimmäiset maistiaiset aidosta englantilaisesta teestä (pyöreissä teepusseissa ei ole narua..?) sekä Uncle Joe's luomuminttupastilleista.



Lahjomusten lisäksi olen saanut vinkin, että kannattaa ottaa mukaan kotimaasta sekä hyvää suklaata, että dip mix-pusseja - kumpiakaan ei Briteistä löydy. Olen kyllä valmis kokeilemaan suklaaväitteen todenperäisyyttä empiirisesti.

Muutamia ihan näppäriä käytännön vinkkejä olen saanut myös - näiden todenperäisyyttä pääsemme sitten kokeilemaan paikan päällä:
  • jauheliha on nimeltään minced meat - nevöhööd, olisin varmasti etsinyt kaupasta pokkana ground meatia.. 
  • maidot on värikoodattu: punaisessa tölkissä on rasvatonta (!!), vihreä kevytmaitoa ja sininen täysmaitoa. 
  • asunnon vuokraamisesta käytetään sanaa "letting" - mutta ainoastaan mainoksissa, nettisivuilla ja ihmisten titteleissä. Puhutussa kielessä se on aina "to rent". 
  • Sana "please" on ylitsepääsemättömän tärkeä muistaa - sen unohtamisesta ei huomauteta suoraan, mutta jälkikäteen ajatellaan että olet mäntti jos et sitä sano. Googlasin jo "how to use please" kun tajusin että ainakin tässä kohtaa sitä on lähes mahdoton muistaa sujauttaa luontevasti kaikkiin sille kuuluviin paikkoihin. Jaiks! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

On ilo kuulla sinusta!